onsdag 27 maj 2015

Flera möjligheter att påverka politiken

I dag var det kommunfullmäktige i Örebro kommun. Jag är ordinarie ledamot, men prioriterade denna gång mitt arbete och lämnade därför återbud. Däremot var jag närvarande i den lokala politiken ändå, eftersom jag fick en insändare publicerad i NA. Den var ett svar på en insändare från en av medlemmarna i Moderaterna, som hade skrivit om sin besvikelse på att vårt parti inte hade tillräckligt många bra, konkreta idéer. Nedan följer texten i insändaren.

Svar till Leif Lannerhag, NA den 22 maj 2015.


Det var med stort intresse jag, som föreningsordförande i Moderaterna i
Örebro, läste medlemmen Leif Lannerhags insändare den 22 maj. Leif
Lannerhag har en god poäng, när han skriver att politiker inte ofta nog
kommer med konkreta förslag för att lösa problem i samhället. Jag
skulle tacksamt ta emot Leif Lannerhags konkreta idéer!


En av de stora fördelarna med att vara medlem i ett politiskt parti, är
att man har flera vägar inom partiet för att göra sina idéer till
konkret politik. Inom Moderaterna har vi flera möjligheter att träffas
och framföra vår mening om politiken.


Min egen förening bjuder in alla medlemmar i Moderaterna i Örebro till
talarkvällar första måndagen varje månad (förutom januari, juli och
augusti). En gång i månaden anordnar Moderaterna på Rådhuset en träff
för förtroendevalda moderater, dit alla medlemmar är välkomna. Vi har
årsmöte en gång om året, dit alla medlemmar är välkomna, får komma
med motioner och har frihet att säga sin mening. Vi har förbundsstämma
inom länsförbundet en gång om året, dit alla medlemmar också är
välkomna, får lämna motioner och får säga sin mening.


Denna lördag, den 30 maj 2015 med början kl. 9:30, har vi förbundsstämma på City
konferenscenter på Klostergatan här i Örebro. Vi kommer då bland annat
att ta ställning till trettio motioner med konkreta idéer från olika
medlemmar i partiet. Nästa talarkväll har vi måndagen den 1 juni kl.
18:30 på Behrn hotell vid Stortorget.


Jag hoppas på att få träffa Leif Lannerhag på länsförbundsstämman nu
på lördag, talarkvällen nu på måndag eller på andra
medlemsaktiviteter som vi har. Det är alltid bra med medlemmar som har
idéer och vill förverkliga dem. Välkommen!


-------------------------------------------------------
Daniel Granqvist (m)
Ordförande, moderata föreningen Örebro Mitt

Inga kommentarer: