söndag 30 juli 2017

Rätt titel vid uttalanden

Svenska kyrkans biskop för Stockholms stift, Eva Brunne, har uttalat sig partipolitiskt från ett konto på Twitter som hon har i egenskap av biskop. Ordet biskop framgår i användarnamnet.

Jag har inget emot att någon människa uttalar sig om partipolitik, men det beror på vilken hatt man har på sig, när man uttalar sig. Jag skriver ibland insändare i den lokala tidningen, då skriver jag bara under med partibeteckning om jag beskriver moderat politik. Jag skriver under med nomineringsgruppsbeteckning bara om jag skriver för Borgerligt Alternativ. Om jag skriver för min arbetsgivare skriver jag under med "verksjurist" och myndighetens namn. I andra fall skriver jag bara under som "jurist, Örebro".

En biskop får gärna tala om vilket politiskt parti hon stödjer, och varför, men inte som biskop, utan som privatperson eller partimedlem.Kyrkan skall inte vara partipolitisk.

Inga kommentarer: