tisdag 6 februari 2018

Upphävd direktupphandling vid dålig planering

Kammarrätten i Göteborg har i dom den 1 februari 2018 (mål nr 2881-17) upphävt ett avtal mellan ett kommunalt bolag och ett takläggarföretag om reparation av ett läckande tak.


Avtalet ingicks efter direktupphandling på grund av en akut läcka i ett tak på en byggnad som bolaget ägde. Bolaget hade vid tidpunkten för läckan inget ramavtal att avropa reparationer från. Kammarrätten fann att avsaknaden av ramavtal berodde på bolagets bristande planering och genomförande av en, som kammarrätten bedömde det, tämligen enkel upphandling av ramavtal. Det fanns därför ingen ursäkt för att genomföra en direktupphandling, trots den akuta läckan i taket, och avtalet som direktupphandlats upphävdes därför.


Det här är en intressant dom, och i mitt tycke en bra dom. Det är upp till kommunala myndigheter och bolag att se till att de har upphandlat ramavtal och liknande avtal för förutsebara situationer, även i de fall dessa situationer blir akuta. Det är inte oförutsebart att ett tak kan springa läck. Direktupphandling för akuta reparationer är således bara tillåtna i akuta fall som inte är rimligt förutsebara. Det är viktigt att ha gällande avtal för andra nödvändiga reparationer.

Inga kommentarer: